Pivottabeller i Excel, hvad er det?

Mere viden om Excel? Klik her
Vil du kontaktes?
- Udfyld formularen og tryk på den grønne knap Du får svar senest idag kl. 9.00
Dette får du på vores kurser:
  • 12 års erfaring.
  • Kurset afholdt i din virksomhed
  • Konkret hjælp til bedre arbejdsrutiner
  • Nærvær og fleksibilitet


Navn:


E-mail:


Spørgsmål om kursus:













Få gratis hjælp til Excel i denne gruppe på LinkedIn

Pivottabeller er omgæret af megen mystik, næsten alle der arbejder med Excel har hørt om det på et eller andet tidspunkt. Nogle har sågar prøvet at klikke på punktet pivottabeller i Excel og er da også kommet lidt ned i det - men uden egentligt at have fundet ud af hvad det kan gøre for ens hverdag. I denne artikel, vil jeg prøve at beskrive lidt om hvad pivottabeller er for noget samt, hvordan du kommer i gang med at bruge det.

Hvad bruges det til
Pivottabeller bruges til at analysere store datamængder i Excel. Det vil sige, hvis du trækker en masse statistik ud fra jeres ERP system. Det kunne være sælger statistik over hvilke ordrer der er blevet fuldført over det sidste halve år og hvilken sælger der har solgt dem. I det udtræk der kunne nemt risikere at være flere tusinde linier med mange sælgere, mange kunder og ikke mindst mange varenumre. Det kan være meget svært at danne sig et overblik over, hvordan forskellige kryds forholder sig til hinanden. Det kunne eksempelvis være vi ønskede at finde ud af om nogle sælgere var bedre til at sælge bestemte produkter end andre. Det kunne også være vi ønskede at finde ud af om nogle produkter bare slet ikke solgte i nogle dele af landet. Alt dette kan lade sig gøre med pivottabeller i Excel.

Hvilken version af Excel skal man have?
Pivottabeller har været i Excel siden versin 97, men det er klart det er blevet raffineret meget henover årene. Så skal man bruge det professionelt og vil man have det fulde udbytte ud af systemet, så er det Excel 2003 eller endnu bedre Excel 2007 der skal bruges. I Excel 2007 der er der kommet en masse nye muligheder for integration med SQLServer analysis Services og ikke mindst at lave bedre sorteringer, filtreringer og grupperinger af sine data. Det kan synes unødvendigt ved første øjekast, men efterhånden som man begynder at arbejde med Pivottabeller så finder man ud af at man lynhurtigt støder på at man arbejder med RIGTIGT store datamængder og derfor er disse værktøjer meget nødvendige.

Hvordan kommer man i gang?
Noget af det sværeste ved Excel pivottabeller er sådan set at komme i gang. Det skyldes som regel at man ikke har dannet sig det overblik over sine data der er nødvendigt. Det første man skal huske er at data skal være i en tabulær form. Det vil sige at de data man trækker ud skal være i sin rene rå form, og ikke allerede være akkumuleret fra ERP systemet. Det betyder så nogle gange at der kommer 2 millioner rækker ud med 35 kolonner eller mere - det må man så bare forholde sig til og arbejde med. Når data er på plads og man har dannet sig et overblik over hvad der er af data i de forskellige kolonner så kan man markere hele dataområdet og oprette en pivottabel. Så er man i gang - og udfordringen består nu i at få de rette kolonner som række, kolonne, og tabel kriterier. Det vil føre for vidt at beskrive det mere her - men vi har flere kurser der beskæftiger sig med pivottabeller. Specielt vil jeg her nævne at vores kursus i opbygning af professionelle pivottabeller er et super spændende kursus kun med fokus på dette emne. Her vil du virkelig lære alt hvad der er værd at vide om pivottabeller.
Du kan også læse mere om vores excel pivottabel kursus ved at følge linket.

Hvad kan man ellers
Nu har jeg flere gange nævnt at der kan være nærmest uhyggelige mængder data i udtrækket fra databasen. Med pivottabeller kan man direkte forbinde til databasen så man ikke først skal trække hele datasættet ned i Excel. Det letter som regel en del på hastigheden og ikke mindst overskueligheden. Desuden så har man også i Excel en mulighed for at konvertere sin pivottabel til en pivottabelsgraf der helt givet vil give et langt bedre overblik over ens data.

Hvad nu?
Du har her fået en lille forsmag for, hvor Excel pivottabeller kan bruges henne - du vil nedenfor se nogle links til flere artikler om Excel. Håber du kan bruge det, og har du lyst til at kommentere på denne artikel om Excel så er du meget velkommen til at kommentere nedenfor.

Oversigt over Excel kurser
Hvad er Excel
Tabeller i Excel 2007
Betinget formatering i Excel 2007
excel fra bunden


Find os på G+ IT kurser Tlf: 70 238 237 - salg@officekonsulenterne.dk